søndag 1. april 2012

Crazy about food!

Jeg har hatt et noe uvanlig problem for en retrievereier. Chaos har nemlig aldri vært overbegeistret for maten sin, uansett hvilken type det har vært. Og det begynte tidlig. Allerede etter en uke med Royal Canin sluttet han rett og slett å spise det. Vi prøvde å lokke ham, ha strengere matrutiner, leke med maten osv. Vi byttet til Science Plan og Eukanuba, kylling, lam og laks, men fortsatt har interessen vært svært laber. Jeg kjøpte en sånn matlabyrint for at han skulle få jobbe mer for maten sin, kanskje det var det som var problemet? Og det funket til en viss grad, han synes sjelden maten var verdt å jobbe for rett og slett. Derfor blandet vi av og til en rømmeklatt eller noen ostestrimler i maten for at han skulle spise og det fungerte forsåvidt bedre.



Til slutt etter et foredrag om hundens behov hos Tess Erngren (Good Dog Center i Oslo), fant jeg ut at det å la Chaos søke etter maten sin på morgenturen var veldig effektivt, så det begynte vi med. I gresset, en stubbe, på trær osv. Mye morsommere, pluss at Chaos får masse mental trening og blir sliten på en god måte. Dette er forsåvidt et tips til alle som må la hunden sin være hjemme alene 7-8 timer mens man er på jobb. Denne uken har jeg vært vikar i en barnehage mandag til fredag fra 0830 om morgenen og da har jeg rett og slett stått opp kl. 07, vært ute med Chaos i en time der han får både snuse og søke etter fôrkuler på bakken. Deretter har jeg hatt ca. en halv time hjemme med ham før jeg dro på jobb slik at han fikk roet seg og spist frokost sammen med meg så lenge. Det har gjort underverker, og Chaos er så flink til å være alene hjemme nå! Stolt hundeeier!

Men tilbake til fôret. Jeg har lenge vært nysgjerrig på råfôr og sett litt på Vom og Hundemat. Etter foredraget med Tess bestemte jeg meg for å gi det et forsøk og kjøpte med meg fire pølser med denne maten.



Chaos elsker det! For første gang ser han på meg med et forventningsfullt blikk når jeg ordner mat til ham, vel vitende om at han får noe han liker skikkelig godt. Jeg lette litt på nettet etter erfaringer med råfôr og jeg har nesten utelukkende lest gode erfaringer fra lykkelige hundeeiere som kan fortelle om en mer fornøyd hund med bedre fordøyelse, blankere pels, mykere poter og sterkere muskler og ledd. Folk med eldre hunder forteller om tiåringer som har blitt raske og friske som toåringer igjen og en mye lengre levetid enn forventet!

Vel, jeg kan jo ikke kaste meg på denne bølgen riktig ennå siden Chaos kun har fått dette en ukes tid, men jeg kan se helt tydelig at kroppen hans tar til seg nesten all næringen som er i fôret. Tidligere måtte jeg nemlig plukke opp etter ham både fem og seks ganger om dagen på tur - og det var ikke lite han la fra seg heller. Nå er det kanskje tre ganger, og det er MYE mindre mengde enn tidligere. Nå skal jeg ikke legge ut noen bilder av det her (det har jeg ikke heller) siden jeg ikke vil ta fra noen matlysten, men det er merkbar forskjell, og ingen løs mage, jippi!

Slik gjør jeg det:
For at han skal ha noe å tygge på tar jeg ut en pølse fra fryseren kvelden før den skal serveres. På den måten er det fortsatt halvfrossent til frokost. En pølse deles i fire deler og varer i to dager, og jeg sper på med litt tørrfôr for at han skal få nok mat til hvert måltid (og for tyggingens skyld når det er tint). Dette er litt sånn prøving og feiling for din hund, og jeg ser sikkert snart om jeg må ta mer eller mindre selv. Foreløpig har jeg prøvd tre forskjellige typer; en med kylling, innmat og vom, en med laks, innmat og vom (da slipper du å gi ekstra omega 3), og en som kun er med malt kylling. De to første kan brukes som fullfôr og kalles henholdsvis nr. 33 og nr. 25.



Hver pølse er på 500 gram og koster 18 kr per stykk. Prisen er derfor overhodet ikke avskrekkende. Noen dyrebutikker gir deg en gratis dersom du kjøper 10 stykk (Buddy på CC Vest), dvs. at du har 22 dager med hundefôr til 180 kroner. En vanlig fryseskuff har plass til sikkert 20 sånne pølser om den er tom fra før. Vi fikk lett plass til 12 i vår som var halvfull.

Jeg synes personlig det er utrolig deilig å endelig ha en hund som spiser maten sin da vi har brukt mye tid på finne det rette fôret til ham. Det er jo viktig at en ung hund som fortsatt vokser får i seg nok næring, og på denne måten har ihvertfall vi knukket nøtten. Dessuten føles det veldig riktig at hunden spiser mat som ikke er tilberedt - som jo faktisk ville vært vanlig i naturen:-)

Hvilke erfaringer har dere med mat til hunden deres?

Håper alle får en riktig god og gul påske! Jeg har kjøpt påskeliljer og gule potteroser til hagen i dag!

Ida & Chaos

2 kommentarer:

  1. Hei:) jeg leste halve innlegget ditt og hadde tenkt å anbefale deg vom og hundemat. Men så så jeg det var nettopp det du hadde prøvd. Fenris har gått på v&h i ganske lang tid nå så kan jo dele mine erfaringer. Han strevde fælt med utslett og kløe på innsiden av lårene . Vi byttet til v&h og utslettet er HELT borte. Han spiser alltid opp maten sin og elsker det. Vi gir 400 gram pr dag. Ofte kjøper jeg kjøtt når d er på tilbud og gir han et rått ben eller kjøttstykke og 350 g v&h. Dette for tennenes skyld og litt hjernetrim når han skal rive i stykker kjøttet. Alt gir jeg halvfrossent så han har noe å jobbe med. V&h er også genialt å putte i kong og fryse ned. Du burde like råforingsgruppe på Facebook.der fikk jeg svar på alle mine rare spørsmål. Særlig hvis man vil gi litt kjøtt og bein fra butikken:) lykke til videre med maten, lillegutt er nok storfornøyd;)

    SvarSlett
  2. Jaaa! V&H er supert, og jeg har planer om å bruke dette som fullfor når vi får oss fryseboks. Jeg la også merke til hvor (kremt) fin(??) avføringen til Ecco ble da vi prøvde dette. Og vårt lille matvrak slukte maten som..vel, som all annen mat, egentlig, men aldri har vel den matskåla blitt så grundig rengjort av tollertunga! :)

    Mat er ingen problem for Ecco, han hiver i seg alt. Så innmari, faktisk, at vi var raskt ute med å roe han ned før maten, og nå må han sitte og vente på værsågod når det er matservering. Så jeg skjønner faktisk godt at Chaos er så forsiktig, for å nåtte dele matskål med matVRAKET Ecco må ha vært en traumatisk opplevelse. :)

    SvarSlett