søndag 19. juni 2011

UtstillingsChaos?

Skrevet av Chaos den 19. juni 2011

For en uke siden…

deltok Chaos på sitt første valpeshow, i regi av raserådet på Tollerfestivalen i Vestby. Jeg var kjempespent, og litt nervøs og stressa siden jeg forsov meg litt på morgenen og trodde at vi kom til å være der for sent. Jeg og Even var en liten tur ute på lørdagen sammen med fire andre gode venner av oss, og selv om det ikke ble så sent så var jeg fortsatt litt sen ut av sengen i dag. Men nok om det!
Da vi kom fram var det tydelig at her var det flere som hadde stått opp litt sent siden området holdt på å bli rigget opp da vi ankom. Litt flaks for oss siden vi da hadde litt ekstra tid. Også fikk vi tid til å møte Ekiro, pappaen til Chaos, som også skulle stilles ut. Og selvfølgelig eier Hilde, Tor og Vegard, veldig hyggelig! Ekiro er så flott og rolig, ikke ofte man ser en toller som læxern så mye som ham når det er pause!

Da valpeshowet skulle begynne kom også forvirringen. Jeg og Chaos sto der klare som egg for å komme inn i ringen da ringsekretæren ropte “hannvalper 4-6 måneder”. Deretter ropte hun opp to nummer, hvorav ingen av dem var mine, så jeg ble stående på sidelinjen og se på de to valpene som tuslet inn i ringen. Jeg som aldri har vært med på dette før tenkte “Jaja, de tar vel bare inn to og to av gangen da”, men jeg stusset litt allikevel, for dette var strengt tatt klassen Chaos skulle være med i! Det eneste jeg har fått beskjed om i utstillingssammenheng er at du går inn når nummeret ditt ropes opp, så ja…

Etter en ti minutters tid begynte jeg å ane ugler i mosen da valpene begynte å bli ferdige, og da oppdager Hilde og Tom at Chaos er registrert i feil klasse. Jeg løper til sekretariatet og forklarer, hun står der som et spørsmålstegn, og deretter løper hun inn i ringen for å oppklare misforståelsen til dommer. Jeg lunter etter henne på kommando og overhører noe voldsomt til diskusjon inne i ringen, før dommeren kommer bort til meg og sier: Du skulle jo ha kommet inn når vi ropte opp klassen hans!” med ordentlig sint stemme. Jeg , forfjamset som jeg er over den strenge tilbakemeldingen, svarer litt betuttet: “Jamen, jeg visste jo ikke det, dette er første gang vi deltar på noe sånt, nummeret mitt ble jo ikke ropt opp”,  og hun svarer “Nei, men da vet du det til neste gang, ikke sant?”. Voldsomt til attitude på denne dommeren da, trodde ikke valpeshow var såå seriøst, og de skal vel strengt tatt hjelpe de som ikke er erfarne med dette, ikke kjefte dem huden full, trodde jeg…

En litt betuttet Ida får kjeft av dommeren...

Uansett, vi fikk lov til å være med allikevel, selv om de andre valpene allerede hadde fått plasseringene sine, og det ikke kunne gjøres om på. Chaos var eksemplarisk, var fullt fokusert på meg da vi løp rundt, sto stille som en gud og lot seg ta på og undersøkes av dommer uten så mye som en liten klage, han var veldig flink, og fikk masse gode pølsebiter av mor:-)
Kritikken ble som følger:

“Tiltalende hannvalp, fint hode, bra hals og rygg. Fine vinkler, en anelse kort overarm, reell benstamme. Bra farge og pigmenter, bevegelser bra, trivelig temperament. Velvist!”

Det var ikke dårlig for å være første gang altså! Så nå gleder vi oss til neste gang, og da skal jeg sørge for at alt stemmer når den tid kommer!

En liten runde i ringen først.
Også så fokusert da!
Inn foran dommeren
Alt en liten valpetass må tåle altså...
Fliiiiiink!:-)
Og Chaos står som bare det.


Ha en strålende søndag, may the toller force be with you!;-)

- Ida & Chaos

En lang dag for små revetroll...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar