søndag 19. juni 2011

Kanotur og øs pøs…

Skrevet av Chaos den 19. juni 2011

Fjellet kaller!

Denne helgen har vi tilbragt på Imingfjell, ca. 220 km fra Oslo i Uvdal (Buskerud). Værmeldingen viste ikke akkurat tænne-vær verken i Oslo eller på Iming så da tenkte vi “Well, why not, vi drar til fjellet og blir våte der i stedet…”

Først kan jeg nevne at jeg har levert mine to første saker til NKKs blad Hundesport denne uken, tror det skal komme i nr. 8, som da vil være august, om jeg tenker riktig. Jeg jobber som frilansjournalist, og har derfor knyttet til meg blant annet Hundesport som jeg skriver for, noe jeg synes er kjempespennende. Right up my alley! Så følg med, dere som får bladet i postkassen hver måned (Artiklene står under navnet Ida Lindvall, for dem som ikke kjenner meg)!:-)

Så var det fjellet da! Været var som sagt ikke så mye å skryte av, men vi dro nå allikevel ned til Uvdal Resort og leide oss en kano. Chaos har selvfølgelig fått redningsvest (våre naboer hjemme som hadde en overflødig da de ikke har hund lenger), og Even tok med seg fiskeutstyret sitt selvfølgelig.


Gøy i kano, sjekk ut kjekken i redningsvesten!:-)

Jeg hadde da i typisk Ida-stil greid å glemme gore tex-buksa mi hjemme, og vi måtte derfor innom en lokal Coop Marked og fnise oss gjennom ymse typer regntøy før vi fant et helt kurant regnsett. Også tok vi med oss hver vår sydvest i tillegg, siden vi var i det fjollete humøret…
Litt spent på hvordan Chaos ville takle det å være i kano, eller i det hele en båt, men den bekymringen skulle vise seg å være grunnløs, heldigvis. Han virket ikke spesielt preget av det ustabile underlaget, han bare kikket seg ivrig rundt og stelte seg med labbene oppå kanten og fulgte med. Selv da vi hadde litt strøm i den til tider strie elven tok Chaos det med knusende ro. Jeg derimot måtte finne meg i å bli kommandert både den ene og den andre veien av en litt vel ivrig kjæreste.
Da etterhvert regnet tok litt vel mye av begynte nok både jeg og Chaos å bli litt lei der vi satt mer eller mindre druknet i fronten av kanoen. Min kjære Even, som selvfølgelig er skikkelig nature boy, koste seg med fiskestangen sin bakerst i kanoen, regn eller ikke. Godt at det ikke var langt til hytta da vi var oppå land igjen, for det var en våt frøken som lengtet hjem til varmen gitt!

Jeg har ikke tenkt å gjøre dette innlegget så mye lenger, men jeg må nesten legge til at vi plutselig fikk sol utpå ettermiddagen lørdag. Resten av dagen tilbragte vi derfor ute med kald pils, en utforskende hund og masse aviser. Deilig! En liten tur på kvelden var godt for både oss og Chaos, som koser seg stort med friheten uten båndet og alt det morsomme man kan snuse på. Også var det natta for ham, og omsider også de voksne.


Se, jeg løper ingen steder, mamma!


Vil Chaos opp i kano tro?


Nåja, litt feil fokus her ser vi...


Kjent Ida-glis under gapahuken, med reven ved siden av:-)

 


Vi nyter solen for det den er verdt, spiller ingen rolle om det er 5 plussgrader!


Bra å få med seg hva som er viktigst på bildet her, Even!


Herlig utsikt fra Imingfjell, kan anbefales for alle jakt- og fiskeentusiaster!

Et par ting
Vi har etterhvert kommet opp i et par situasjoner med Chaos hjemme som vi ikke er helt sikre på hvordan vi skal håndtere.
Chaos har inntil for en uke siden sovet i bur hele natten med døren lukket. Vi bestemte oss for å fjerne døra slik at han kunne være litt friere da vi helst vil at han ikke skal føle seg tvunget til å ligge der hele natten, men kan flytte seg litt utenfor og. Men det han da vil er å komme opp i senga vår, noe han alltid har fått lov til om morgenen før vi står opp. Saken er at vi ikke vil ha ham i senga hele natten, så derfor ender vi opp med å kommandere ham i senga si eller løfte ham ned dersom han har vært så frekk å hoppe opp. Derfor satt vi, etter noen dager, på døra igjen for at han skulle bli der inne, men da begynte han jo å pipe for å komme ut, siden vi plutselig hadde latt ham gjøre det noen dager. Vi er redd for at vi har gjort oss selv en bjørnetjeneste ved å la ham i det hele tatt komme opp i senga på et så tidlig stadium og at det er det som gjør at han nå ikke respekterer at vi ikke vil ha ham der hele tiden.

Problem nummer to er helt sikkert relatert til det første. Han hopper opp i sofaen selv om vi har tatt ham ned konsekvent hver gang han har gjort det, her har vi ikke gitt oss. Dette skjer ikke hele tiden, men spesielt om han er litt hyper og hvis vi er på besøk hos andre, noe vi vil unngå at han gjør for all pris. I helgen på hytta hopper han gjentatt ganger opp på sittebenken ved spisebordet og helt opp på bordet! Der gikk han rundt og snuste, og ble selvsagt tatt ned så fort vi klarte hver gang. Snakke om å ta seg friheter! Her gjaldt selvfølgelig også sofahoppingen.

Nummer tre: Jeg er mest sammen med Chaos og derfor har han blitt veldig diltete etter meg. Han følger stort sett etter meg, og legger seg gjerne på føttene mine mens jeg står og lager mat osv. Even tar styringen bevisst i sånne tilfeller nå for å ikke gjøre ham så avhengig av én av oss, men det er litt vanskelig foreløpig. Jeg mistenker at vi har vært litt for slappe med ham inne, siden ute er han helt fantastisk å ha med å gjøre!

Er det noen som har erfaringer på dette området, og kan gi noen gullkantede tips til oss? Vi vil jo gjerne at han skal ha det bra både inne og ute, og vi vil jo ikke kjefte på ham unødig om det er noe annet vi kunne gjort i stedet. Det kan virke som om han vil ha oppmerksomhet hele tiden, og det kan vi jo ikke gi ham til enhver tid, vi vil jo at han skal være i ro mellom slagene.
Hjelpe oss, værsåsnill?

Sengekos fra Chaos & Ida (dere skjønner hva jeg mener!)

Men senga deres får dere aaaaaldri tilbake!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar