torsdag 9. februar 2012

Ignorance is bliss?

Skrevet av Chaos den 9. februar 2012

Slik ligger det an
De fleste som kjenner meg er veldig klar over at jeg er og alltid har vært svært glad i dyr. Med dette følger også et brennende ønske om at alle dyr skal ha rett på et vern og god livskvalitet. Jeg har ved flere anledninger lagt ut kommentarer, bilder eller videoer på Facebook i forbindelse med saker innenfor dette mer og mer diskuterte temaet. Jeg uttykker sterke følelser i forbindelse med folk som bedriver dyremishandling, eller på annen måte nedprioriterer dyrenes velferd og livskvalitet for økonomisk vinning. Jeg ønsker sterkt å skape en saklig debatt der folk som har en konstruktiv mening (les: ikke drittslenging) om temaet deltar. I det siste har jeg blitt gjort oppmerksom på at flere misforstår hva det faktisk er jeg står for. Noen mener at synspunktene mine kanskje ikke egner seg for Facebook siden mange ser på det sosiale nettverket som en kommunikasjonskanal der man kun deler private gjøremål. Det er helt i orden for meg at mange helst kun deler frokosten eller løpeturen sin med sine Facebook-venner, men jeg vet også at mange ser på det som en mulighet for å spre informasjon om noe de brenner for. Dyrevern opptar meg mye på fritiden også, derfor er det for meg helt naturlig at min Facebook-aktivitet også gjenspeiles av det.

Så hva er det Ida egentlig står for? Løper jeg rundt i sorte klær og finlandshette og slipper ut rev og mink fra pelsoppdrettsanleggene? Tagger jeg ned mennesker som går rundt ute med pelskåpene/kragene/luene sine? Er jeg en veganer som bare spiser frukt som har falt ned fra trærne på egenhånd fordi det er et eneste som har dødd en naturlig død? Deltar jeg med useriøse innlegg i debatter om dyrevelferd og rakker ned på andre? Selvfølgelig ikke! Når det kommer til temaet dyrevern snakker jeg om å ivareta dyrenes rettigheter og snakke for dem som ikke kan snakke for seg selv. Jeg er laga slik at jeg føler empati med  dyrene våre og synes de fortjener en sjanse til å leve et fullverdig og godt liv på linje med oss mennesker. Jeg har overhodet ingenting imot elghodet på hytteveggen din eller skinn og pels som er et resultat av foreksempel jakt eller reindrift der hele dyret blir utnyttet. Selv har jeg et reinskinn liggende hjemme, uten dårlig samvittighet for det. Dette kommer av at jeg skiller klart mellom tradisjonell jakt der dyret ikke blir påført noen lidelse i forkant, og kommersiell utnyttelse der pengene er viktigst. Det er lagt inn restriksjoner i forhold til hvor mye som kan skytes hvert år slik at det ikke blir drevet rovjakt og dyrene får leve ute i det fri. Dette gjelder også for jakt på den meget utbredte rødreven, der bestanden blir holdt på et stabilt nivå for å opprettholde balansen i naturen. Jeg er også svært positiv til kyllingbønder som driver økologisk virksomhet, og som sørger for at dyrene blir verdig behandlet fra de blir født til de dør. De ekstra kronene det koster meg å kjøpe deres produkter betaler jeg mer enn gjerne i bytte for dyrenes livskvalitet. Noen eksempler på hva man kan se etter finner finner man her.

Det jeg derimot ikke under noen omstendigheter kan forsvare er den kommersielle pelsdyroppdrettsdriften. I Norge blir 800 000 rev og mink holdt innesperret i små bur hele livet kun for å bli en pelskåpe/krage/pynt for mennesker. Burene består kun av netting og er under én kvadratmeter store. Ingen av dyrene får noen gang utløp for sine naturlige instinkter og behov; reven jakter, graver huler, leker og løper. I det fri har reven flere kvadratkilometer å boltre seg på. Minken på sin side har tilgang på 1/4 kvm plass fordelt på to dyr, og de har aldri kontakt med sitt natulige element, som er vann. Minken er ikke naturlig et flokkdyr, men blir tvunget til å forholde seg til fremmede mink hele sitt korte liv. Grunnet mangelen på nevnte stimulier i oppdrettsanleggene utvikler dyrene tvangsatferder som å sirkle rundt ustanselig i burene sine, eller bli fullstendig apatiske. Mange dyr dreper sine egne unger, gnager på og spiser egne kroppsdeler, og blir sittende i sin egen avføring grunnet det dårlige renholdet. Både rev og mink opplever det som sterkt ubehagelig å være i nærheten av mennesker da begge dyrene er svært sky. Når reven skal avlives blir den holdt fast med tang rundt halsen, mens den får strøm gjennom eletroder plassert i munnen og i endetarmen. Minken blir plassert i kasser som blir fyllt med CO2-gass, ofte uten bedøvelse i forkant. Alt dette for at vi skal kunne bruke et materiale som vi ikke har hatt bruk for på flere titalls år. Vi bruker det fordi vi synes det er pent, og de fleste dyrene lever under disse forferdelige vilkårene fordi de skal bli en pelsremse på en jakke, eller langs kanten på en hanske.

Som tidligere nevnt er det livskaliteten til dyrene som utgjør forskjellen. I Norge har vi en dyrevelferdslov som egentlig ikke tillater denne form for kynisk utnyttelse av dyr der de påføres lidelse. Allikevel har pelsindustrien fått holde på slik i svært mange år. I mine, og i mange andres øyne har dyr en egenverdi og et stort følelsesspekter. De føler glede, sorg, usikkerhet, smerte og redsel slik vi gjør, men fordi de ikke har en egen stemme ansees de ikke som vesener som fortjener et fullverdig liv. Det fortviler meg at mennesker systematisk utnytter de svake i samfunnet fordi de ikke kan protestere. Pelsdyroppdrett er den mest groteske og unødvendige formen for mishandling jeg vet om, og heldigvis så er flere og flere med meg. Alle de politiske partiene bortsett fra Høyre og Sp er for å avvikle pelsnæringen da den slik den er i dag ikke tilfredsstiller kravene til dyrevelferd og dyrevelferdsloven. Pelsdyrbøndene har gang på gang mislykkes i å bevise noen forbedring i driften selv om de har hatt ti år på seg. Per dags dato subsidieres pelsnæringen med 50 millioner kroner årlig av staten, noe det jobbes hardt med å få en slutt på, heldigvis.

Til dere som kjenner meg, bruker pels i en eller annen form og unngår å snakke med meg av frykt for hva som skal komme ut av munnen min: Jeg synes det står mye større respekt av mennesker som setter seg inn i hva som foregår på pelsfarmene, men faktisk kan si at de blåser i det, enn de som velger å lukke øyene for sannheten fordi de synes pels er så fint. Jeg tror dessverre mange mennesker lever etter utsagnet “Ignorance is bliss”, og at det er nettopp uvitenhet, både bevisst og ubevisst som er den største synderen. Også er det jo også de da, som av en eller annen grunn tror at folk som brenner for dyrevelferd ikke bryr seg om noe annet. Det er bare i menneskeverden det ene utelukker det andre. Jeg selv har vært (og er fortsatt) SOS Barnebyer-fadder i fem år i tillegg til å donere penger til både Redd Barna, Blindeforbundet, WWF og diverse andre organisasjoner jevnlig. Jeg vet at det finnes foreldre som aldri skulle fått lov til å få barn i likhet med at det finnes mennesker som aldri skulle hatt dyr. Jeg gråter når jeg ser utsultede  og AIDS-syke barn i Afrika og synes det er hårreisende at medisiner ikke blir tilbudt fordi de er lutfattige. Men her er det så mange som engasjerer seg at jeg synes det må være greit at jeg velger å fokusere på dyren, som gjerne blir glemt i den store sammenhengen.

Jeg håper i fremtiden at de som lurer på hva jeg egentlig mener, eller bare er nysgjerrige på engasjementet mitt rett og slett kommer og spør meg, det er på høy tid at vi kommer ut av skallet vårt og stiller spørsmål.
 På Dyrevernalliansens nettside kan du lese mer om deres jobb for dyrene våre. Vær bevisst og ta et standpunkt! Ville du satt hunden din i bur hele livet?
Ida & Chaos

3 kommentarer:

  1. Jeg elsker at du er så engasjert IDA!!! Jeg tar gjerne diskusjonen anyday og mener at det viktigste er at vi har fokus på disse tingene, ei heller en å stikke de under teppet.

    Jeg er som deg er en skikkelig dyrenerd og behandler den lille reven min som mitt eget barn. Jeg er vegetarianer og jobber i motebransjen, det er nødvendigvis en hel del motstridende elementer i denne diskusjonen. Jeg er ikke som deg fullstendig imot pels, men har ikke et fnugg til overs for pelsindustrien i Norge. Heldigvis finnes det et eneste pelssertfikat som gjelder i Skandinavia, som kun kan bæres ved human "pelsproduksjon". Skal man ha pels, så er jeg ikke nødvendigvis imot pels fra sau, geit, kanin, Ku eller annet nyttedyr hvor resten av dyret brukes til mat etc. Jeg mener som deg at man skal vite hvor maten man spiser og klærne mar går med kommer ifra og miljevennlig sett burde man spist MYE mindre kjøtt. Det finnes fremdeles noen få lokalsamfunn i verden som er avhengig av pelsjakt for å overleve (les: f.eks Grønland) og jeg synes ikke pels fra slik jakt er noe problem.

    Stå på og men mye Ida, det er alt for mange tøfler her i verden som bare tenker på seg selv!!

    KLEM KINE

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kine!

      Tusen takk for at du også engasjerer deg, Kine! Dette er ting jeg er levende opptatt av, de siste årene mer enn noen gang og jeg blir selv mer og mer bevisst på verden rundt meg. Jeg har ikke klart å bli fullstendig vegetarianer, men har erstattet flere kjøttretter med vegetariske alternativer, og bruker heller noen ekstra kroner på kjøtt fra økologisk landbruk og lignende.

      Vi er nok likere enn du tror i forhold til pelsdebatten, men det er mulig jeg ikke fikk det klart nok frem i dette innlegget. Kort sagt er jeg fullstendig imot pelsoppdrettsindustrien der dyrenes velferd blir satt til side til fordel for økonomisk vinning(les: rev og minkfarmene). Jakt og andre humane metoder der både kjøtt og pels blir brukt synes jeg er greit og jeg har jo selv et reinskinn liggende her hjemme. Jeg synes derimot ikke det er ok å bruke fotfeller som jaktmetode, da dyret ofte blir liggende og lide i dagevis før det blir tatt av dage. Dette er heldigvis ulovlig i Norge, men Canada Goose bruker blant annet denne metoden for å fange coyotene. Mange klær med pels er laget i for eksempel Kina, det landet i verden som har minst respekt for et dyrs livskvalitet. Grunnet dette unngår jeg å bruke noen form for pels fordi jeg rett og slett ikke vet opphavet. Jeg ønsker ikke at noen dyr skal måtte lide i trange bur, bli flådd levende eller være livredde hele livet
      - for at vi skal kunne bruke pelsen deres.

      Takk for veldig gjennomtenkt svar, og at du er den du er! :-)

      Stor klem fra Ida.

      Slett
  2. Joda du fikk veldig klart frem hva du mente og jeg støtter deg fullt ut, jeg ville bare slenge meg på å si til alle hva jeg mente og :)))

    PS: Ikke si det til noen, men jeg sniker i meg bittelitt kjøtt av og til for å få nok proteiner :)

    Stor Klem tilbake til deg og reven :))

    SvarSlett